Moderate dietary salt restriction increases vascular and systemic insulin resistance

RD Feldman and ND Schmidt, American Journal of Hypertension, June 12, 1999

Read Full Resource

Summary:

Our recent studies have indicated that severe salt restriction aggravates vascular insulin resistance in younger normotensive and hypertensive subjects. However, whether the extent of dietary salt restriction commonly advocated adversely affects vascular insulin resistance is unknown.  These studies demonstrate that moderate salt restriction aggravates both systemic and vascular insulin resistance. This impairment of the vasodilating effect of insulin could be a factor attenuating the blood pressure lowering effect of a low sodium diet.